لیست بهترین کتابخانه های پایتون برای پردازش متون فارسی

استفاده از کتابخانه‌های متن باز برای پردازش زبان فارسی در پایتون می‌تواند در ساخت یک سیستم هوشمند مفید باشد. داده‌های موجود در سایت‌ها و بانک اطلاعاتی‌ها به زبان فارسی در دسترس هستند و به کمک پردازش زبان طبیعی این داده‌ها می‌توانند استخراج شوند و از آن‌ها برای ساخت سیستم‌های هوشمند استفاده شود.

در این راستا، کتابخانه‌های متن بازی مانند “Hazm” و “Awesome Persian NLP/IR” و “parsivar” و “PersianStemmer-Python” می‌توانند در پردازش متن‌های فارسی به کار گرفته شوند و به رشد و بالا بردن کیفیت سیستم‌های هوشمند کمک کنند.

مختصر توضیحاتی در مورد کتابخانه های پردازش متون فارسی در پایتون که در بالا به آن ها اشاره شده است :

  1. Hazm: یک گروه پردازش زبان طبیعی فارسی است که با استفاده از ابزارهای NLP مانند چکیده‌ساز و استخراج المان‌های اصلی، امکان تحلیل متن‌های فارسی را فراهم می‌کند.
  2. Awesome Persian NLP/IR: یک گروه گسترده از پروژه‌های NLP و IR در زبان فارسی است. این گروه پروژه‌هایی را شامل می‌شود که برای پردازش زبان فارسی استفاده می‌شوند، از جمله پردازش زبان، استخراج اطلاعات، ویکی‌پدیای فارسی و…
  3. Parsivar: یک گروه پردازش زبان طبیعی فارسی است. از جمله قابلیت‌های آن، شامل تحلیل و پردازش متن، استخراج خلاصه، تحلیل احساسات و…
  4. PersianStemmer-Python: یک بسته پایتون است که از الگوریتم stemmer فارسی برای کاهش کلمات به ریشه‌های آن‌ها استفاده می‌کند. این بسته امکان پیاده‌سازی اطرافیان حوزه‌های مختلف NLP را فراهم می‌کند.

پردازش زبان‌های طبیعی یا همان (NLP) چیست ؟

NLP مخفف Natural Language Processing به معنای پردازش زبان‌های طبیعی است. با NLP، کامپیوترها به کمک قواعد دستوری می‌توانند بتوانند تا حدی متوجه زبان بشوند، متن‌های را بپردازند، به‌عنوان مثال سوال کاربران و یا تحلیل احساسات با استفاده از متن‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی قرار دارند.

به این صورت که با استفاده از NLP، می‌توان متن‌های انسانی به زبانی کامپیوتر خوانا و قابل استفاده تبدیل کرد و از اطلاعاتی که در این متن‌ها موجود است، بهره‌برداری کرد. به‌طور مثال، با NLP می‌توان در داده‌کاوی از متن‌ها برای مشخص‌کردن در مورد فرهنگ، جنسیت و … شخص استفاده کرد. به‌طور خلاصه، NLP یک شاخه از هوش مصنوعی است که می‌تواند داده‌های زبانی را از جمله متون، گفتار، توییت‌ها و … را پردازش کند.

Natural language processing (NLP) is a field that focuses on making natural human language usable by computer programs. NLTK, or Natural Language Toolkit, is a Python package that you can use for NLP.

https://realpython.com/nltk-nlp-python/

تفاوت NLP و NLTK چیست ؟

NLP به معنی پردازش زبان طبیعی است که به‌معنی تحلیل متون زبان طبیعی برای درک آنها با استفاده از روش‌های مختلف مانند متن کاوی، تحلیل احساس، تحلیل وابستگی، تحلیل گرامری و… می‌باشد.

NLTK (Natural Language Toolkit) یک کتابخانه پایتون است که برای برنامه‌نویسان، NLP را ساده‌تر می‌کند. NLTK، یک مجموعه ابزار و کتابخانه های NLP است که به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا روش های NLP را در پروژه های خود خواهند داشت.

بنابراین به طور خلاصه، NLP یک شاخه از هوش مصنوعی است که می‌تواند داده‌های زبانی را پردازش کند، و NLTK یک کتابخانه NLP در زبان پایتون است که به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا روش های NLP را در پروژه های خود پیاده‌سازی کنند.

Check Also

استفاده از دستورات بهبود دهنده برای تولید عکس با هوش مصنوعی شهرزاد

تولید عکس با هوش مصنوعی از طریق توضیحات متنی، زمان زیادی نیست که در جامعه …